Kau Aku dan Dia 2

“Akma! Bangunlah...dah pukul 7.30 nih. Taknak solat ker?” Hani menggerakkan Akma perlahan-lahan. Akma terpisat-pisat seketika. Matanya masih mengantuk lagi. Pantas, tangannya mencapai telefon bimbit kerana masih tidak percaya dengan kata-kata Hani. Jarang sekali ataupun tak pernah sekali dia lambat terjaga daripada tidurnya. Mungkin kerana malam tadi dia sibuk dengan tugasan menyiapkan 'assignment' sehingga terlajak sehingga ke tiga pagi.
            
“Aku cuti la..” Bantal peluk ditekup pada mukanya.
            
“Akma! Ko mimpi apa tadi. Dok senyum sorang-sorang..hehe” Hani mula menyakat. “Tulah tidur lambat lagi. Ntah apa-apa ko mimpi. Jumpa Prince Charming ye?”
            
“Merepek la ko Hani. Aku mimpi ...”
            
“Mimpi apa?” Cepat sahaja Hani memotong percakapan Akma.
       
“Hmm...Mimpi Aku dapat 4 Flat exam semester nih..” Akma menyengih.
            
“Err..Saya ada perkara yang ingin dibincangkan dengan Prof,” Akma menjelaskan tersekat-sekat.
“Ok. Awak tunggu sekejap. Saya perlu ke ladies.
Akma mengangguk dan duduk di kerusi dihadapannya. Matanya tertancap pada beberapa assignment yang berada atas meja Prof Siti. Gatal tangan Akma untuk membelek, sambil memikirkan apa penjelasan yang perlu diberitahu pada Prof. 
“Hani Wahana? Awal ko hantar assignment?” Akma tersenyum kecil. Setahunya, Hani tidak pernah menyiapkan tugasannya awal sebelum ini.
“Eh...macam kenal je ayat ni..."
Akma membaca menyelak satu persatu helaian tugasan Hani. Dia cuba mengamati isi kandungan di dalamnya. Seakan-akan tidak percaya dengan apa yang dibacanya. Malahan perkataan pun cukup lengkap dan sempurna. Tiada apa yang tertinggal.
Akma mengetap bibir. Fikirannya berkecamuk semula. Sakitnya kepala dirasakan. Dia tidak dapat menahan lagi lalu melangkah pulang ke asrama. Lupa terus dengan tujuan sebenar dia ke situ.
“Ler.......buang karan”
            
“Ok ape. Mana tahu mimpi aku jadi kenyataan..”

Akma lantas mencapai tuala mandi dan bergegas mandi. Setelah selesai mandi, dia bersiap ala kadar sahaja. Dia mengenakan sepasang jeans yang baru sahaja dibelinya di Mines Shopping Centre bersama dengan kemeja tebal bercorak petak. Kemudian dia menyarung tudung bercorak simetri dan dipin di hujung untuk mencantumkannya. Dia tidak suka memakai tudung mengikut fesyen terkini. Baginya, pemakaiannya melecehkan, memerlukan banyak masa dan merimaskan. Akma memang tidak kisah langsung dengan penampilannya, asalkan dia selesa sudah cukup.

Hani pula telah tiada dibilik. Tentu sudah keluar bersarapan dengan teman lelakinya. Mereka memang tidak boleh dipisahkan langsung sehinggakan Akma merasa sedikit terasing. Akma seringkali berseorangan. Tidak dapat bergurau seperti selalu, makan bersama seperti dulu. Hani sahajalah teman rapat yang dia ada, tanpanya dia seolah-olah tiada kawan lagi.

Akma bercadang untuk pergi menjilid tugasan dan menghantar pada pensyarah setelah selesai kuliah tengahari. Memang menjadi rutin Akma menghantar tugasannya sehari lebih awal tarikh akhir. Pensyarah amat senang dengan ketekunan Akma dalam melaksanakan tugasannya. Dia tidak pernah menghantar assignment lewat dan hasil tugasannya pun amat membanggakan.
         
Dia mengeluarkan disket yang berisi tugasannya daripada 'floppy drive' dan memasukkan ke dalam poket. Akma memang tidak selesa membawa beg. Dia lebih suka membawa kelengkapan penting sahaja, pen dan juga buku kecil. Semuanya muat-muat betul di dalam poket baju kemeja dan seluar. Seperti kebiasaannya, selepas balik daripada kuliah dia akan menyalin nota tadi ke dalam buku sambil mengulangkaji kembali apa yang diajar oleh pensyarah. Baginya, dengan cara itulah ilmu yang dipelajari akan lekat terus ke dalam kepalanya. Dia tidak suka mengulangkaji 'last minute', kerana cara itu tidak berkesan padanya.
            
Setelah memakai kasut, dia bergegas ke motosikal modenas yang baru dibeli dan terus menuju ke dewan kuliah.
        
Jarak antara asrama dengan dewan kuliahnya, tidaklah jauh sangat. Cuma memakan masa 5 minit kalau bermotor. Tetapi, kalau berjalan kaki, mungkin akan mengambil masa 20 minit ke setengah jam, bergantung pada kekuatan dan kelajuan kaki berjalan, hehe.. sempat lagi Akma memikirkan perkara nakal itu apabila melihat kawan-kawan sekuliah yang berjalan kaki.
            
Sedang sibuk memerhatikan kawasan sekeliling yang redup dipenuhi pokok, tiba -tiba sebuah motosikal besar Agusta berwarna hitam memintas laju didepannya. Hampir terjatuh Akma dari motosikal, terasa seperti ingin menyumpah perlakuan pemandu motosikal tersebut. Akma memperlahankan motosikalnya. Kemudian dua lagi motosikal yang hampir kurang sama besarnya melintas dihadapannya laju.
            
“Dik...kalau nak bawak motor perlahan macam tu, janganlah lalu tengah-tengah jalan,” tegur salah seorang mat motor tadi, dengan nada mengajuk.
            
Berapi sahaja Akma mendengar teguran tersebut. Sudahlah hampir nak melanggarnya tadi, ini pula sedap-sedap sahaja hendak mempermainkan orang. Akma menjeling tajam kepada mat-mat motor tadi. Nak dikejar dia bawa motor kapcai sahaja, tak setanding dengan motor besar dan makan banyak minyak itu.

“Hah Nuar. Ko ni dah ok belum?” Suffian, nama manjanya Yan turun dari motosikal DUCATI berwarna merah dan meletakkan helmet di atas motornya.

“Ko jangan cakap lagi boleh tak? Aku tak ada masa nak fikir pasal perempuan tu.”

“Come on lah Nuar. Takkan lah ko tak sakit hati langsung?” Mike menyampuk.

Nuar buat tak tahu sahaja dengan pertanyaan dua orang kawan baiknya itu. Hati masih membara walaupun tidak ditunjukkan pada mereka. Kalau boleh Anuar mahu meyimpan rasa marah dan sakit hatinya itu didalam hati sahaja. Dia kan lelaki. Malulah kalau menangis di depan orang. Mereka terus masuk ke dalam dewan kuliah.

Pada ketika itu, Akma baru sahaja tiba ke tempat yang dituju. Sempat lagi dia mengerling ke arah tiga biji motosikal yang memotongnya tadi. Dia melihat jam di telefon bimbitnya. Masih ada lagi 5 minit ke pukul 8.30 pagi. Sempat lagi ni.

Akma terus menuju ke arah 3 biji motosikal yang diparkir tidak jauh darinya. Dia meneliti satu persatu motorsikal tersebut. Dua biji DUCATI merah dan satu lagi Agusta. Apa yang ada dengan motorsikal besar, kalau tuan punya tak ada kesedaran sivik? fikirnya lagi. Dia mula memikirkan rancangan untuk mengenakan mereka bertiga. Sedang berfikir, matanya terpandang topi keledar hitam di atas motor Agusta. Automatik, dia sudah tahu apa yang perlu dilakukan. Akma meneliti di sekeliling. Nampak seperti tiada orang disekitar. Lantas dia mengambil helmet tersebut dan membawanya masuk ke dewan kuliah. Dia meletakkan helmet itu betul-betul di sebelah dalam dewan berdekatan pintu utama belah kanan.

Akma tersenyum sendirian. Puas hatinya dapat mempermainkan mereka. Biar tuan punya tercari-cari ke mana hilangnya helmet.

“Ko panggil aku adik ye...rasakan penangan adik korang nih...”

Selesai sahaja kuliah, Akma sengaja keluar lambat dari dewan. Dia tidak sabar ingin melihat aksi budak bertiga itu setelah salah seorang daripada mereka kehilangan helmet. Akma tersenyum sendirian.
            
“Weh..mana helmet aku?” Hampir seluruh motorsikal dicarinya. Yan turut mencari topi keledar di kawasan berdekatan motorsikal mereka.

“Ko letak dekat mana?”

“Ko bawak masuk tak?” Mike pula bertanya. Dia tidak pula menolong untuk mencari. Cuma duduk di atas motorsikal sambil memerhatikan Yan dan Nuar yang sibuk mencari helmet tersebut.

“Aku letak atas motor.”

“Pergilah carik. Ko tertinggal kat rumah tak?” Mike mula membuat lawak poyonya.

“Nak carik kat mana? Satu kampus?!” Nuar sedikit berang. Sudahlah mood tidak baik pagi itu, sekarang ditambah pula dengan soalan-soalan yang bodoh seperti itu.

“Beli lainlah Nuar kalau susah sangat,” Mike mula menongkat dagu.

“Aku tak ada mood. Pinjam helmet ko dulu..”

Yan pula telah menghidupkan enjin motornya. “Ko tunggu dekat sini. Aku balik rumah ambil spare..”

“Cepat sikit. Aku tak mahu tunggu kat sini lama-lama.” tekan Nuar. Nuar memang dikenali sebagai kepala atau ketua kerana ketegasannya.

Akma melintas dihadapan mereka. Walaupun mengambil kursus universiti yang sama, Akma masih tidak kenal mereka secara peribadi. Akma cuma tahu yang mereka bertiga ini memang ramai peminat. Selain daripada rupa yang kacak dan mempunyai susuk tubuh tegap dan tinggi, mereka anak orang kaya. Malahan, teman baiknya, Hani juga pernah jatuh hati dengan Yan sebelum ini. Teman wanita masing-masing pun tidak kurang cantiknya. Hai...memang gigit jari sahajalah peminat-peminat mereka tu. Citarasa tinggi.
            
Akma memeriksa poket seluarnya, mencari-cari disket. Pada perkiraannya dia ingin menjilid tugasan di kedai fotostat berdekatan dengan dewan kuliah. Setelah mencari dalam poket seluar, dia memeriksa pula poket bajunya. Tiada? Dia yakin sangat dan ingat lagi yang dia telah memasukkan disket itu ke dalam seluarnya. Mana aku jatuhkan?
        
Akma masuk semula ke dewan kuliah. Dia mencari di setiap tempat duduk, dibawahnya, di atas meja. Tetapi tidak menjumpai apa-apa. Akma semakin resah. Seketika kemudian, dia ternampak helmet yang disoroknya tadi.
        
Secara automatik dia terfikir, inikah balasan yang diterima akibat perbuatannya? Inikah hukuman yang diberikan kerana menyusahkan orang lain?
         
Akma mengintai dari balik pintu dewan ke arah mat motor tadi. Dia masih disitu, masih mencari-cari helmetnya. Rasa kasihan pun ada. Hendak dipulangkan semula takut dimarahi. Setelah berfikir panjang, Akma nekad untuk memulangkan semula. Dia mengambil helmet tersebut dan menuju teragak-agak ke arah Anuar.

“Awak cari ini?”

Berkerut wajah Anuar melihat Akma memegang helmetnya. “Mana awak jumpa?”

“Dekat tepi dewan kuliah,” Akma cuba tidak memandang wajah Anuar kerana takut Nuar akan dapat meneka perbuatannya.

“Mesti ada yang nak curi helmet ko ni. Sapa taknak helmet cop Agusta..” Mike berseloroh.

“Thanks..” Ucapan tu seakan tidak ikhlas. Berat sahaja mulut Nuar untuk mengucapkannya. Wajahnya masih serius. Tangannya lantas menekan nombor pada telefon bimbit.

“Yan..ko kat mana? Aku dah jumpa helmet aku. Ha..kat rumah lagi apehal? Awek call? Tak payah..tunggu tempat biasa.”

Akma baru sahaja hendak berlalu apabila Mike tiba-tiba menegurnya.

“Eh..minah. Ko ni kan yang bawak motor tengah-tengah jalan tadi?” Mike bertanya.

“Err...takdelah. Salah orang kot. Saya balik dulu ye. Bye”

Akma bergegas menuju ke motorsikal. Macam mana Mike boleh perasan akan dia? Fikir Akma lagi. Tetapi Akma tidak peduli lagi. Dia perlu segera pulang ke bilik untuk mendapatkan semula assignment yang disimpannya dalam komputer Hani. Dia perlu hantar hari itu juga.

Akma segera mencari disket kosong di bawah laci mejanya. Kemudian terus mencari dokumen yang disimpan di dalam cakera keras D. Akma meneliti satu-satu nama folder yang menyimpan maklumat berkenaan assignment. Semua tugasan disimpan di dalam folder Akma Projek. Tetapi dia hampa apabila setelah puas dia mencari berulang-ulang kali, folder tersebut masih belum dijumpai. Lantas, dia mencari pula dengan kaedah 'Find' dan 'Search'. Setelah seminit, komputer juga gagal mencari nama fail dan folder tersebut. Akma kebingungan seketika. Dia cuba pula mencari semua word document di dalam komputer dan klik satu persatu. Tetapi, fail kepunyaannya memang tiada.

“Aku dah ter 'delete' ke folder ni?” katanya seorang diri. Akma cuba bertenang, tetapi masih belum berjaya. Jantungnya berdegup laju. Kalau hilang assignment ini, apa yang dapat dia terangkan pada Prof Siti? Dia menyiapkan tugasan tersebut dalam masa sebulan. Mampukah dia menyiapkan sebelum esok?
         
Setelah dapat bertenang, Akma mengambil keputusan untuk berbicara dengan Professor Siti dan menjelaskan masalah yang dihadapinya. Dia perlu meminta kebenaran daripada Prof Siti untuk memberikan lebih masa padanya untuk menyiapkan tugasan tersebut semula. Dia tidak mahu kehilangan markah sebanyak 30% yang akan memberi kesan ke atas markah peperiksaan semester akan datang.
            
Akma mengetuk pintu bilik Prof Siti. Dia menarik nafas panjang apabila mendengar suara Prof Siti menyuruhnya masuk.

“Hantar assignment awal seperti biasa?” Prof Siti tersenyum lebar.








"Hani Wahana.....kawan karibku itu..? Benarkah?" 



Pintu ditutup dengan agak kuat setibanya Anuar ke rumah sewanya. Mike yang pada ketika itu sedang nyenyak dilamun mimpi di sofa empuk bertemankan televisyen yang sedia terpasang tersedar daripada tidurnya. Dia menggosok matanya yang masih mengantuk itu.

No comments:

Post a Comment